Skip Navigation Links
صفحات خاص » معاونت پژوهشي و فناوري » فعاليت‏ هاي پژوهشي دانشگاه » مدل جايزه ملي تعالي گردشگري ايران

مدل جايزه ملي تعالي گردشگري ايران

1392/07/10

«مدل جايزه ملي تعالي گردشگري ايران» كليدي مدبرانه براي حل مشكلات صنعت گردشگري ايران

اشتغال‏زايي در كشور و ثروت آفريني براي كليه اقشار جامعه به ويژه بنگاه‏هاي اقتصادي فعال در حوزه گردشگري، نتايج كوتاه‏مدت اين مدل بوده و در ميان‏مدت و بلندمدت «مدل جايزه ملي تعالي گردشگري ايران» توسعه همه‏جانبه صنعت گردشگري كشور و شاخص‏هاي كليدي عملكردي در اين حوزه را به همراه خواهد داشت.

 

با توجه به الزامات و اهداف تعريف شده در اسناد بالادستي كشور و در شرايط كنوني كشور، توسعه صنعت گردشگري به عنوان يكي از راهكارهاي سريع با قابليت اجرايي بالا در اشتغال‏زايي و توليد ثروت مورد توجه بسياري از مسئولان و نيز پژوهشگران در كشور قرار گرفته است. با بررسي مقالات، كتب و پروژه‏هاي متعدد پژوهشي كه در كشور در ارتباط با مشكلات و معضلات اين صنعت در ايران منتشر مي‏شود مي‏توان نتيجه گرفت كه جهت‏گيري عمده راهكارهاي پيشنهادي به منظور مرتفع نمودن مشكلات شناسايي شده به سمت «ايجاد يك نگرش مديريتيِ علمي، جامع، يكپارچه و هدفمند (با توجه به اسناد بالادستي و نقاط ضعف و قوت كشور)» مي‏باشد. از سوي ديگر در سال‏هاي اخير، نتايج بسيار مثبتي از عملكرد مدل‏ها و جوايز تعالي در كشور نظير جايزه ملي كيفيت در ايجاد چنين نگرشي بدست آمده است و اين گونه مدل‏ها نه تنها در ايران بلكه در سرتاسر جهان كارايي و اثربخشي خود را به اثبات رسانده‏اند.

شرايط كنوني گردشگري در ايران و ظرفيت‏ها و پتانسيل‏هاي مدل‏هاي تعالي در توسعه شاخص‏هاي كليدي عملكرد از طريق ايجاد فضاي رقابتي، ما را در دانشگاه علم و فرهنگ بر آن داشت تا ضمن تشكيل يك هسته پژوهشي در معاونت پژوهشي اين دانشگاه و انجام يك طرح پژوهشي توسط متخصصان و پژوهشگران اين هسته، ضرورت‏هاي وجود يك مدل تعالي در حوزه صنعت گردشگري ايران را با نگاهي عميق‏تر و كارشناسي شده بررسي نماييم. خوشبختانه نتايج ضمني اين پژوهش نشان داد، «مدل جايزه ملي تعالي گردشگري ايران» مي‏تواند با هم‏راستاسازي برنامه‏هاي عملياتي با اسناد بالادستي كشور، آينده بسيار روشني را براي صنعت گردشگري در ايران به همراه داشته باشد. لازم به ذكر است «مدل جايزه ملي تعالي گردشگري ايران» خروجي اصلي طرح پژوهشي مذكور بوده است.

از آنجايي كه تدوين و طراحي اين گونه مدل‏ها يك فرآيند بين‏رشته‏اي قلمداد مي‏گردد فلذا اين هسته در دانشگاه علم و فرهنگ از تركيبي از متخصصان و پژوهشگران دو حوزه «صنعت گردشگري» و «مدل‏هاي تعالي سازماني» تشكيل و سازماندهي شده است. اعضاي هسته پژوهشي مذكور معتقدند ورود به فرآيند ارزيابي اين مدل، ضمن اينكه دستاوردهاي بسيار زيادي را براي هر يك از بنگاه‏هاي اقتصادي فعال در زمينه گردشگري به واسطه تعالي ايشان به همراه خواهد داشت، جايگاه اين بنگاه‏ها را در كسب مزيت‏هاي رقابتي حوزه گردشگري كشور نشان داده و از اين جهت ابزار بسيار مناسبي براي رتبه‏بندي و گريددهي ايشان قلمداد مي‏گردد.
اهم اهداف طراحي، تدوين و اجراي «مدل جايزه ملي تعالي گردشگري ايران» عبارت است از:

- توسعه همه جانبه فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و زيست محيطي كشور با محوريت توسعه پايدار گردشگري و زيرساخت هاي مرتبط
- همراستا نمودن كليه پتانسيل‏هاي گردشگري كشور در جهت تحقق الزامات و ضرورت‏هاي مطرح در اسناد بالادستي
- ايجاد يك نگرش مديريتي علمي، جامع، يكپارچه و هدفمند (با توجه به اسناد بالادستي و نقاط ضعف و قوت كشور) در صنعت گردشگري
- رفع مشكلات و نارسايي‏هاي متعدد موجود و مبتلابه امروز صنعت گردشگري در ايران
- اشتغال‏زايي و توليد ثروت بواسطه توسعه و تعالي صنعت گردشگري كشور
- توسعه، ارتقاء و بهبود عملكرد ارگان‏ها، مراكز، مجموعه‏ها، تشكيلات، مؤسسات و سازمان‏هاي مرتبط با حوزه گردشگري، سياحتي، زيارتي، ميراث فرهنگي، تفريحي و آژانس‏هاي مسافرتي متناسب با استانداردها و معيارهاي بروز بين‏المللي
- رتبه‏بندي و دسته‏بندي كليه مراكز، مجموعه‏ها، تشكيلات و مؤسسات در حوزه‏هاي مختلف گردشگري

 

اين مدل از دو قسمت «محرك‏هاي گردشگري» و «نتايج» تشكيل شده است. اين محرك‏ها عبارتند از «رهبري، مديريت و استراتژي»، «فرآيندهاي گردشگري» و «زيرساخت‏ها، منابع و شركاي تجاري». قسمت نتايج مدل نيز عبارتند از «فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و زيست محيطي»، «عملكردي گردشگري» و «گردشگران و متقاضيان خدمات». اين دو قسمت مانند دو محور دوار كه تعالي را تضمين مي‏نمايند به يكديگر متصل شده‏اند و هر يك از بنگاه‏هاي اقتصادي براي كسب 1000 امتياز در چهار محور 250 امتيازي به شرح ذيل برنامه‏ريزي نموده و تلاش مي‏نمايند:

1- خشنودي و رضايت گردشگران با در نظر گرفتن سطح كيفيت

2- بهداشت، سلامت و استداردسازي

3- تعهدات و مسئوليت هاي اجتماعي، فرهنگي و زيست محيطي

4- توسعه، ارتقا و بهبود عملكرد متقاضيان ارزيابي

 

لازم به ذكر است كه در حال حاضر «دبيرخانه جايزه ملي تعالي گردشگري ايران» در دانشگاه علم و فرهنگ شروع به عضوگيري مؤسسات و سازمان‏هاي فعال در حوزه گردشگري نموده است و برنامه آموزش خودارزيابي سازمان‏ها و نيز تربيت ارزيابان آماده شده و بزودي فراخوان اولين جايزه ملي تعالي گردشگري از طريق رسانه‏ها منشر خواهد شد.

طراحي «مدل جايزه ملي تعالي گردشگري ايران» توسط دانشگاه علم و فرهنگ در بسياري از خبرگزاري‏هاي كشور منعكس شده است كه در ادامه برخي از آن‏ها قابل مشاهده خواهند بود....

©تمامی حقوق این سایت متعلق به دانشگاه علم و فرهنگ می باشد.
«تمامی فعالیتهای این دانشگاه حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشد
و فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.»