دانشجوی نخبه و مخترع دانشگاه علم و فرهنگ:
دانشگاه علم و فرهنگ تنها حامی اختراع من بود
محمدجواد نوروزی، جوان نخبه دانشجوی دانشگاه علم و فرهنگ که با اختراع خود توانسته بود در سیزدهمین دوره مسابقات بین المللی اختراعات به میزبانی کشور کره جنوبی دو مدال طلا کسب کند در گفتگویی با سیناپرس،درباره طرح خود توضیح داد.
در خصوص اختراع توضیح دهید و بفرمایید چه ویژگی هایی دارد؟
در سالهای اخیر مشکلات متعددی در رابطه با تله کابین در سرتاسر دنیا مشاهده شده است. اتفاقاتی مانند آتش سوزی، سقوط، عدم آگاهی مرکز سرویس دهی از حضور و غیاب تله کابین ها و ...
در این اختراع تلاش شده است که این مشکلات برطرف شده و کابین تله کابین به نحو احسن و بنا به خواسته مرکز سرویس دهی قابل تنظیم میباشد.
یکی از مهمترین اتفاقات این اختراع، استفاده از نقطه گرانیگاه متحرک و متغیر است که برای محقق شدن این مهم از خاصیت سیالیت آب استفاده شده است. بدنه بیرونی کابین، دارای کیسه هوا بوده که در صورت برخورد با سطح زمین و به محض خروج از خط، کیسه هوا فعال شده و مانع از شکست بدنه کابین میشود. بدنه این کابین با پلیمر پلی یوریا پوشیده شده است که خاصیت ضد احتراق و الاستیسیته بالایی را داراست.
در این کابین سیستم حضور مسافرین با توجه به سنسورهای بکار رفته در صندلی های کابین تعبیه شده که در مراتب بسیاری مانع از مصرف انرژی و ایجاد خطر برای مسافرین می شود. در این کابین پک کمک های اولیه وجود دارد . پنجره های کابین توسط سلول های خورشیدی شفاف پوشیده شده و انرژی مورد استفاده در سیستم های مانیتورینگ و تماس صوتی از این منبع انرژی قابلیت شارژ دارند.
امید است با حمایت مسئولین و حمایت های بیشتر دانشگاه علم و فرهنگ، این اختراع به خطوط تله کابین کشور الحاق و مسافران را از هر لحاظ بیمه نماییم.
چه ویژگی هایی این طرح را خاص تر کرده است؟
استفاده از نقطه گرانیگاه متحرک که در آن از خاصیت سیال بودن آب استفاده شده است یکی از ویژگی های خاص و برتر این طرح است که باعث جلوگیری از سقوط کابین در این طرح می شود.
ایده این طرح از کجا گرفته شده است؟
در سفری که به نمک آبرود داشتم هنگام استفاده از تله کابین دچار گرما زدگی شدم، این فکر به سرم زد که چرا نباید تله کابین ها سیستم تهویه داشته باشند، پس یک سیستم تهویه برای کابین طراحی کردم. این فکر را که ادامه دادم ، با تله کابین ها بیشتر آشنا شدم به مشکلاتی در آن ها برخوردم و سعی در رفع آن ها داشتم؛ مثلا وقتی علت سقوط آن ها را بررسی میکردم متوجه مشکلی در قفل آن ها شدم و تغییراتی در قفل آن ایجاد کردم و مواردی از این قبیل که منجر به نهایی شدن این طرح شد.
آیا این طرح مورد حمایت هم قرار گرفته است؟
برای ساخت در نمونه وسیع به یک نمونه ساخته شده نیاز است و تا نمونه ساخته شده کار تهیه نشود هیچ مجموعه ای حاضر به تولید انبوه این طرح نخواهد بود، حتی با برخی از شرکت ها هم که صحبت کردم گفتند که نیاز به یک نمونه ساخته شده اولیه دارند تا بتوانند در صورت رضایت از این طرح حمایت کنند. در حال حاضر دانشگاه علم و فرهنگ تنها حامی من بوده است که جا دارد در این بین از دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو رئیس دانشگاه علم و فرهنگ، خانم پورصدوقیان مسئول دفتر دکتر ایمانی خوشخو، دکتر منوچهرجهانیان رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، آقای دکتر جعفری و خانم دکتر نادعلی پور که کمک بسیاری در این مسیر به من کردند و بخش زیادی از هزینه ها و زحمات را متقبل شدند تشکر کنم.
چه برنامه ای برای آینده دارید؟
این اختراع اختراع نخست من بود. در زمینه رشته تحصیلی و با حمایت اساتید دانشگاهی و علی الخصوص ریاست دانشگاه علم و فرهنگ که تقریبا 70 درصد هزینه های سفر به نمایشگاه کره جنوبی را پرداخت کرده اند، قرار است یک نمونه را در یکی از سایت های تله کابین در سطح کشور اجرا نماییم.
در رابطه با اختراعات دیگر نیز باید بگویم در حال حاضر بر روی کانسپت سه ایده دیگر کار میکنم و به دنبال حضور در نمایشگاه کویت و تایلند و نمایشگاه ژنو سوییس سال آینده در صورت کسب حمایت از مراجع ذیصلاح هستم.