«اربعین» کلید موفقیت و دروازه ورود به توسعه گردشگری است

پیاده‌روی اربعین و حضور باشکوه جمع کثیری از مسلمانان از سراسر جهان توانسته است مسیر جدیدی در توسعه گردشگری دینی باز کند. از این‌رو می‌توان با ایجاد تصویر ذهنی از حضور میلیون‌ها نفر در مسیر پیاده‌روی اربعین و نیز حضور در بارگاه مطهر حضرت را کلید موفقیت و دروازه ورود به سایر اقدامات توسعه گردشگری دانست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ؛ منوچهر جهانیان ـ رییس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ ـ در یادداشتی با عنوان «ضرورت استفاده از تحولات دیجیتالی در خدمت ابر رویداد گردشگری مذهبی جهان» که در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار داده نوشته است: «دین و مذهب همواره موجد تاثیرات عمیق، کنش‌های پایدار انسانی و توسعه جوامع بشری بوده است و بشر از همان آغازین خلقت در پی شناخت و آگاهی و کشف ناشناخته‌ها و سیر در آفاق‌ و انفس برای شناخت خود و شناخت خالق و درک کمال و هستی در سرزمین‌های مختلف بوده است و این مبنا و شروعی برای سفرهای دینی و مذهبی بود که پایه و اساس گردشگری دینی را شکل داد. باورها و اعتقادات دینی همواره سرچشمه ایجاد فرهنگ‌های گوناگون در جهان بوده و تا به امروز سیروسفر را در جهان تحت تأثیر خود قرار داده است و انسان در راستای اعتقاد و تمسک به یک دین و مذهب برای درک و شناخت هستی و جهان پیرامون آن و شناخت خالق جهان برای نیل به کمال و سعادت که بشر در جستجوی آن بود، در زمان‌های قدیم در شرایطی که بشر از سیستم حمل‌ونقل پیشرفته برخوردار نبوده و به راحتی نمی‌توانسته از نقطه‌ای به نقطه دیگر در جهان سفر کند، سفرهای دینی در میان مردم رواج داشته است. ایمان، نقطه آغاز پیمودن سفرهای دشوار و سخت در آن دوران محسوب می‌شود.

در دین اسلام نیز همچون سایر ادیان سفرهای مذهبی و زیارت امامان معصومین (ع) رواج داشته و مسلمانان در مناسبت‌های گوناگون به مکان‌ها مقدس سفر می‌کنند. «اربعین» ازجمله رویدادهای مذهبی ویژه در دین اسلام است که نه‌تنها به‌عنوان تنها مراسم چهلم امام معصوم برای حضرت سیدالشهدا (ع) و یاران با وفای آن حضرت برگزار می‌شود؛ بلکه نشان و نماد ایمان، اعتقاد و باور عمیق دینی در دین اسلام از قول امام معصوم علیه‌السلام بیان شده است.

گردشگری دینی ازجمله مهم‌ترین گونه‌های سفر و گردشگری در جهان است که انگیزه اصلی آن به جهت باورها و اعتقادات دینی همواره پذیرای گردشگر و زائران در جهان بوده و سبک و سیاق آن با سایر گونه‌های سفر و گردشگری متفاوت است. به‌طوری‌که در سال‌های اخیر افراد با گرایش‌ها و ادیان و مذاهب مختلف نیز به این ابر رویداد فرهنگی، اجتماعی و دینی علاقه‌مند شده و بخش مهم و قابل‌تأمل و توجه از سفر و گردشگری دینی در جهان را به خود اختصاص داده است. ابر رویداد پیاده‌روی اربعین از جمله رویدادهای بزرگ و مهم در حوزه سفر و گردشگری است که در راستای باورها و اعتقادات دینی، هر ساله با حضور میلیون‌ها نفر از اقصی نقاط جهان در سرزمین کربلا به وقوع می‌پیوندد، به‌طوری‌که حضور میلیون‌ها نفر در چنین رویدادی مهم فرهنگی، اجتماعی و دینی در نوع خود کم‌نظیر و بی‌سابقه است.

از این‌روی لازم است با همکاری کشورهای منطقه و با محوریت جمهوری اسلامی ایران و کشور عراق اقدامات لازم برای ثبت جهانی پیاده‌روی اربعین به‌عنوان یک ابر رویداد فرهنگی و اجتماعی و میراث فرهنگی عظیم بشری در فهرست میراث فرهنگی جهانی در سازمان علمی، فرهنگی، آموزشی و تربیتی ملل متحد "یونسکو" به عمل‌آورند.


از سوی دیگر از آنجایی‌که "گردشگری و تحول دیجیتالی" به عنوان شعار سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۸ انتخاب شده است ذکر این نکته خالی از فایده نخواهد بود که فناوری پیشرفته دیجیتال می‌تواند به بهبود و گسترش معارف مربوط به اربعین و انتقال فرهنگ عاشورایی به تمامی جهانیان در طریق و واسطه فضای مجازی و مدیریت کارآمدتر ابر رویداد اربعین کمک کند و فناوری دیجیتال و شبکه‌های ارتباطی در دسترس مطلوب و به اصطلاح فناوری برخط و همگانی کمک می‌کند تا فرصت‌های تازه‌ای برای خیلی عظیم زائران اربعین برای تولید محتوا، عکس، فیلم و ... و نشر معارف اهل بیت (ع) و به تبع آن انتقال پیام حضرت امام حسین زبان‌های مختلف دنیا در حرکت عظیم پیاده‌روی اربعین فراهم شود و این فناوری در راستای ترویج فرهنگ اربعین و بزرگ‌ترین رویداد گردشگری زیارتی قرار می‌گیرد. مسؤولان امر می‌توانند ضمن آگاهی نسبت به نقش و فهم هوشمندانه مناسبات بین ابر رویداد دینی اربعین و نظام دیجیتالی، در انجام این مهم و با توجه به شعار روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۸ بر موضوع نشر دیجیتالی معارف در پیوند با اربعین تمرکز ویژه کنند و با تولید در اختیار گذاشتن داده‌های و اندیشه‌های مستند و موثق مکتب اهل بیت(ع) به زائران اربعین تحت نرم‌افزاری جامع اقدام کنند تا زائران نیز با آگاهی بیشتر و بهتری در این رویداد شرکت کرده و به تولید مطالب در قالب‌های نوشتاری، تصویری، صوتی، ویدئویی در پیوند با کنش‌های شکل‌گرفته در اجتماعات و مسیر پیاده‌روی و بازنشر آن دست زنند