در نشست هماندیشی وزیر علوم با استادان و صاحبنظران برجسته دانشگاهها:
قرار داشتن اساتید دانشگاهها در رأس اعتمادپذیری جامعه
در حال حاضر علیرغم تمامی مسائلی که در زمینه سرمایه اجتماعی در جامعه مطرح است، اساتید دانشگاهها در رأس اعتمادپذیری جامعه قرار دارند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در رابطه با سهم دانشگاهها در وسعت بخشی فرهنگی و اجتماعی در جامعه گفت: با توجه به تجربههایی که در داخل و درون دانشگاهها کسب کردهایم، میتوان اعلام کرد که در حال حاضر رشد دانشگاهها پرتعداد بوده و امکان تودهای شدن برای آموزش عالی فراهم شده است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامرضا غفاری در نشست هماندیشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با استادان و صاحبنظران برجسته دانشگاهها که امروز (دوشنبه) در محل وزارت علوم برگزار شد، با تاکید بر تعامل دانشگاه و جامعه اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم در این زمینه نگاه و قضاوت جامعه نسبت به دانشگاهها است. اینکه در جامعه نسبت به دانشگاه چه قضاوتی وجود دارد؟
وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر علیرغم تمامی مسائلی که در زمینه سرمایه اجتماعی در جامعه مطرح است، اساتید دانشگاهها در رأس اعتمادپذیری جامعه قرار دارند که این امر محل اعتنای مطلوبی محسوب میشود.
دکتر غفاری با بیان اینکه موضوع مهم در تعامل بین جامعه و دانشگاه، حفظ اعتماد و افزایش آن است، اظهار داشت: در بخش نخبگان باید بنا بر نوع و میدان فعالیت، دغدغه فردی، نهادی و فرانهادی مورد توجه قرار گیرد و از طرفی کنشهای این امر معطوف به آینده پیشرو است زیرا علم با افقهای پیش رو در ارتباط دارد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه در بحث تعامل دانشگاه و جامعه، هر دانشگاه باید سرمایهای داشته باشد، تصریح کرد: سرمایه دانشگاهها برآمده از اقتداری است که هر کدام از آنها باید داشته باشند. همچنین باید بررسی شود محصولی که دانشگاه تولید میکند، در جامعه عملکرد مطلوبی داشته باشد.
دکتر غفاری با اشاره به اینکه دانشآموختگان باید خطاهایی که در مسیر کار رخ میدهد را شناسایی و تغییرات لازم را باز تعریف کنند، گفت: باید به این امر توجه شود که این تغییرات تنها به حوزه اجتماعی محدود نمیشود و در بعد علمی نیز محقق خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه دانشآموختگان دانشگاهها باید از نظر شهروندی و حضور در جامعه، بلوغ نظری لازم را داشته باشند، افزود: باید دریابیم دانشآموختگان تا چه حد قابلیت گفتوگو با نسلهای بعدی را دارند.
دکتر غفاری در رابطه با سهم دانشگاه در وسعتبخشی فرهنگی و اجتماعی در جامعه بیان کرد: در داخل و درون دانشگاه تجربههایی کسب کردهایم و شاهد افت و خیزهای بسیاری بودهایم که بر اساس آن میتوان گفت رشد دانشگاهها پرتعداد بوده و امکان تودهای شدن برای آموزش عالی فراهم شده است.وی با اشاره به افزایش مسئولیت اجتماعی دانشگاهها افزود: متقاعد ساختن جامعه برای خلق جامعهای بهتر از جمله الزاماتی است که دانشگاههای حساس به مسائل اجتماعی باید آن را در خود پرورش دهند.
لزوم بازنگری در مدلهای آموزشی دانشجویان
وزیر علوم نیز در این نشست گفت: در حال حاضر یکی از موضوعاتی که به طور مداوم در مجامع مختلف حقیقی و مجازی مطرح میشود، نقش فعالیتهای علمی جهت بهبود شرایط فعلی کشور است.
وی افزود: اخیراً به دنبال وقوع سیل در کشور، مباحثی در حوزه اجتماعی و سیاسی مطرح شده و سوالها و باورها عموماً بر این اساس است که دانشگاهها میتوانند در حل این مشکلات مؤثر باشند لذا امروزه این انتظار در جامعه وجود دارد که دانشگاهها به این مسائل ورود پیدا کنند و در رفع بحرانها اقدامات مؤثری را انجام دهند.
وزیر علوم با بیان اینکه باب اظهار نظر در خصوص مباحث علمی باز است، مطرح کرد: امروزه توجه مجامع علمی به مسائل بسیار مهم است و مقدمهای بر حل آنها تلقی میشود؛ به همین منظور در طول سالهای اخیر نشستهای مختلفی در دانشگاهها برگزار و نتایج حاصل از آن نیز بررسی و جمعآوری شده است.
دکتر غلامی با اشاره به دو وجه اصلی فعالیتهای علمی منتشر شده، گفت: توسعه، کشف و ابداع فعالیتهای جدید علمی و حرکت به سمت حل مسائل کشور با وجود علم، دانش و فناوری دو وجه کلی فعالیتهای علمی است که هر کسی در حوزه تخصصی خود میتواند به این امر توجه کند.
وی با تاکید بر اینکه برگزاری نشستها حول محور هماندیشی و همفکری برای حضور مؤثرتر و احصاء مسائل مختلف با نگاه اولویتبندی، ثمرات مثبت بسیاری دارد، تصریح کرد: این همفکریها علاوه بر کمک در سیاستگذاریهای کلان وزارت علوم، سبب برطرف کردن بخشی از انتظارات جامعه از مجامع علمی میشود.
وزیر علوم با اشاره به طرح نظرات مختلف نسبت به مباحث در فضاهای حقیقی و مجازی، عنوان کرد: بعضاً در بحثهایی که به جامعه علمی برمیگردد، نظراتی وجود دارد که بدون در نظرگیری شرایط و زیرساختها، نگاهی ایدهآل به موضوع دارند و برخی مباحث مطرح شده نیز پایه و اساس علمی دقیقی ندارند لذا ضرورت حضور جامعه علمی در بیان شفاف مسائل و تطبیق آنها با واقعیت امری ضروری است.
دکتر غلامی با بیان اینکه وزارت علوم با بخشهای مختلف دولت همکاری دارد، افزود: در سالهای گذشته موضوعات مختلفی میان اساتید مطرح و نظرسنجیهایی نیز صورت گرفت که جمعبندیها و اطلاعات آن برای ریاست جمهوری، معاونان و سایر نهادها ارسال شده است.
وی با اشاره به ضرورت توانمندتر کردن و افزایش مهارتهای دانشآموختگان، بر لزوم بازنگری در مدلهای آموزشی دانشجویان تاکید کرد و اظهار داشت: اکنون حوزه آموزش در تحول محتوا به خوبی عمل کرده است اما این امر به تنهایی کافی نیست و لازم است تا زمینههای مختلف علم، تحقیق و فناوری که وزارت علوم متولی و مسئول آن است، در نشستهای هماندیشی بررسی شود و در برنامهریزیهای کلان مورد استفاده قرار گیرد.
وی تاکید کرد: اگر محور و هدف این نشستها به طور مستمر حفظ شود، میتوانیم در طول زمان، به سمت استفاده از دستاوردها توسط بخشهای ذی ربط حرکت کنیم.