معاون آموزشی وزارت علوم:

برگزاری امتحانات غیرحضوری توسط دانشگاه‌ها یک انتخاب نیست بلکه اجبار است

معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید بر اینکه وزارت علوم، اختیاری در نحوه برگزاری حضوری و یا مجازی امتحانات ندارد، گفت: اینکه امتحانات پایان ترم دانشجویان به صورت مجازی برگزار می‌شود یک انتخاب نیست بلکه تصمیمی است که از سوی ستاد ملی مقابله به کرونا اعلام می‌شود؛ به همین جهت در قالب دستورالعملی به دانشگاه‌ها اعلام کردیم که دانشجویان در طول ترم مورد ارزیابی قرار بگیرند و سهم کمتری به آزمون پایان ترم دانشجویان داده شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ به نقل از ایسنا، معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص سیاست این وزارتخانه برای امتحان پایان ترم دانشجویان گفت: برگزاری آزمون‌های غیرحضوری توسط دانشگاه ها یک انتخاب نیست بلکه یک اجبار است یعنی در شرایط حاد کرونایی نمی‌توانیم دانشجویان را وادار به حضور در دانشگاه‌ها کنیم. در واقع این ترم نمی‌توانیم تمامی دانشجویان را از اطراف کشور در یک نقطه جمع کنیم و از آن‌ها بخواهیم که امتحان حضوری بدهند چرا که مشکلات زیادی از جهت ابتلا به کرونا پیش می‌آید.

خاکی صدیق تاکید کرد: حفظ سلامت دانشجویان اولویت اول تصمیم گیری‌های وزارت علوم است، اینکه آزمون ها به صورت غیرحضوری برگزار شود به عنوان یک ضرورت تلقی می‌شود نه یک انتخابی که بین حضوری و غیرحضوری، آن را انتخاب کنیم. در مقابل تعداد دانشجویانی که مایل هستند در آزمون‌های حضوری شرکت کنند خیل عظیمی نیز از دانشجویان هستند که خود یا خانواده‌های آن‌ها مایل نیستند به شهرستان های دیگر بروند و با حضور در خوابگاه ها امتحانات پایان ترم خود را بدهند چرا که در این شرایط تراکم خوابگاه‌ها و بحث خدمات رفاهی پیش می آید و ستاد کرونا چنین مجوزی را به ما نخواهد داد.

به گفته وی، در شرایط فعلی با توجه به اینکه انتخابی در خصوص نحوه برگزاری آزمون‌های پایان ترم نداریم سراغ این موضوع می‌رویم که این آزمون‌ها را چگونه به صورت الکترونیکی با کیفیت بالا برگزار کنیم. در جلسات شورای عتف با توجه به تجربه‌ی ترم قبل و ارزیابی‌های ترم گذشته از آموزش الکترونیکی به این جمع بندی رسیدیم که اول خود نظام های آموزش الکترونیکی بهتر شناخته شوند و روش‌های آموزش الکترونیکی که در حال حاضر در دنیا استفاده می‌شود توسط دانشگاه‌ها شناخته‌تر شوند و بهتر بتوانند با ضریب امنیتی بالاتر عمل کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: نکته دیگر این است که از ابتدای ترم دستور العملی که به کل دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی داده شده است این است که در سیستم آموزش الکترونیکی نباید یک آزمون پایان ترم داشته باشیم و این به تنهایی عملکرد دانشجویان را ارزیابی و سنجش کند، براساس گزارش‌هایی که به دست ما رسیده، در اکثر دانشگاه‌ها و موسسات از همان ابتدای ترم ارزیابی دانشجویان به صورت آزمون های هفتگی، دو هفته یک بار یا سه هفته یک بار و همچنین براساس پروژه‌های درسی، تمرین‌ها، ارتباطات چهره به چهره الکترونیکی و میان ترم شروع شده است و این ارزیابی در کنار یک آزمون پایان ترم مبنای نمره آنها قرار می‌گیرد. یعنی امتحان پایان ترم امتحان اصلی ارزیابی دانشجویان محسوب نمی‌شود بلکه مجموعه‌ای از ارزیابی‌ها نمره دانشجو را تعیین می‌کند. در گذشته بیش از ۱۲ نمره به امتحان پایان ترم داده می‌شد اما امروزه این گونه نیست و امیدواریم این شرایط مقداری اطمینان ارزیابی دانشجو را بالا ببرد.