دکتر پورعابدی؛
دانشگاه چیره دست؛ پل ارتباطی بین صنعت و پژوهش
ایجاد پل ارتباطی بین دانشگاه و صنعت، انجام پژوهش علمی و کاربردی، توسعه توان علمی نخبگان و تجاریسازی پژوهشها اهداف اصلی جهاددانشگاهی و دانشگاه علم و فرهنگ است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ دکتر پورعابدی- دبیر هیات امنای جهاددانشگاهی-، ضمن گرامیداشت هفته پژوهش دانشگاه علم و فرهنگ به ایراد سخنرانی خود با موضوع «دانشگاه چیره دست» پرداخت و گفت: مشخصه عصر حاضر اصل تغییرناپذیر،تغییر است و با توجه به افزایش سرعت تحول علم بشر تبدیل ساختاردانشگاهها به ساختارهای چندگانهای که پژوهشگران در آن مخترع و عامل اصلی پیشرفت صنایع اند؛ الزامی است.
وی با تاکید بر لزوم حرکت به سمت «دانشگاه چیرهدست»گفت: علم بشر هر هفت سال دو برابر میشود و به زودی سرعت این روند افزایشی به سه سال خواهد رسید. این بدین معناست که متخصصان در تمامی رشتهها هر سه سال باید دانش خود را به روز نمایند.
دکتر پورعابدی با طرح پرسش در چرایی تدام موفقیت و یا شکست برخی سازمانها در طی زمان افزود: هم اکنون میل به همگرایی فناوریهای مانند نانو، بایو، فناوری اطلاعات بیشتر شده است و این امر از سویی باعث افزایش عمق تحولات و از سوی دیگر موجب شکلگیری انتظارات جدیدی از دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی شده است.
وی گفت: تقریبا از زمان تصویب قانون BAY-DOLE در سال 1989 در آمریکا یک روند توسعه جهاتی تجاریسازی تحقیقات آکادمیک یا به اصلاح توسعه عملکرد سوم (تاثیر اقتصادی) دانشگاهها متبلور شده است.
دکتر پورعابدی با اشاره به روند تغییر ماموریت دانشگاهها، افزود: پس از آموزش و پژوهش؛ کارآفرینی ماموریت سوم دانشگاهها است -که باتوجه به روند تغییرات به سمت مجازی شدن کامل آموزش-، دانشگاههای نسل سوم باید در عرصه اقتصاد و تجاری سازی پژوهشها فعالتر باشند.
وی ایجاد پل ارتباطی بین دانشگاه و صنعت، انجام پژوهش علمی و کاربردی، توسعه توان علمی نخبگان و تجاریسازی پژوهشها را از اهداف اصلی جهاددانشگاهی و دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان دانشگاه کارآفرین دانست و گفت: دغدغه اصلی ما رسیدن به این اهداف است.
دکتر پورعابدی افزود: سازمانها در دو دسته پژوهش/اکتشاف و یا تجاریسازی فعالیتمیکنند و هر یک از این سازمانها تله ای دارند. سازمان پژوهش و فناوری درگیر تله شکست میشوند و مرتب هزینه میکنند اما کمتر از 5 درصد ایدهها در این سازمانها تجاریسازی میشوند اما در مقابل سازمان تجاریسازی و بهرهبردار مانند کوداک و نوکیا، زیزاکس، یاهو دچار تله موفقیت میشوند. زیرا موفقیت فعلی را جاودانه میانگارند و نمیتوانند گرایشات آینده را پیشبینی کرده و هم راستا با پارادایم تغییر حرکت نمایند.
دکتر پورعابدی راهکار غلبه بر این تلهها راحرکت به سمت سازمانهای چیره دست و یا دو سو توان که پژوهش و تجاریسازی را همزمان انجام دهند، دانست و گفت: رسیدن به سازمان/ دانشگاه چیره دست با توجه به اینکه نوع رهبری، راهبردها و اولویتهای سازمانهای تجاریساز و سازمانهای پژوهشی/اکتشافی تفاوت و تناقض دارد بسیار سخت است و اگر هدف رسیدن به سازمان/دانشگاه چیره دست باشد باید باید جمع اضداد داشته باشیم.
وی با تاکید بر فرهنگ جهادی و عزم این نهاد برای دسترسی فناوری داخلی پیشرفته گفت: معماری فرآیندهای چندگانه، مهندسی پژوهش، بهرهبرداری فناورانه، تنوع ساختاری،نیروی انسانی پیشرو،مدیریت و رهبری چندوجهی و تعامل ساختارمند مقولههای محوری برای دستیابی سازمان/دانشگاه چیره دستاند.
دکتر پورعابدی افزود:نتایج تحقیقات نشان میدهد که تعاملات بین دانشمندان و شرکتها نقش مهمی در نوآوری صنایع ایفاء میکند و دانشمندان مرتبط با صنایع پیشرفت بیشتری نسبت به سایر محققان آکادمیک داشتهاند.
وی با اشاره به روحیه آفرینندگی جهادگران گفت: جهاد فراز و فرودهای داشته و آنچه در جهاددانشگاهی باقی خواهد ماند همین فرهنگ تلاش جهادی است این نهاددر طی سالیان روز به روز ریشه دارتر و تأثیرگذارتر شده است و با زحمات جهادگران اصیل خشت خشت آن بنا شده است. تلاشهای جهادگران بیبدیل است و جهاددانشگاهی فرزند ماست و علیرغم هر سختی و شرایطی همواره دغدغه این نهاد را خواهیم داشت.