English
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403

به همت دانشگاه علم و فرهنگ؛

نخستین رقابت ملی موت کورت حقوق پزشکی برگزار شد

نخستین رقابت ملی موت کورت (دادگاه مجازی) با محوریت دعاوی پزشکی به همت دانشکده حقوق دانشگاه علم و فرهنگ (قطب حقوق پزشکی ایران) 20و 21آبان ماه در سالن همایش های بین المللی این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ؛ نخستین رقابت ملی موت کورت (دادگاه مجازی) با محوریت دعاوی پزشکی در دانشگاه علم و فرهنگ ( قطب حقوق پزشکی ایران) با حضور عبدالصمد خرمشاهی وکیل پایه یک دادگستری، دکتر محمدرضا بیگدلی، عصب‌شناس و عضو هیات‌علمی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر مهدی باصولی رئیس دانشگاه و معاونان، دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته حقوق، کارآموزان و وکلای دادگستری سراسر کشور برگزار شد.

وکیل باید صادق و درستکار باشد

عبدالصمد خرمشاهی وکیل پایه یک دادگستری با حضور در این مراسم عنوان کرد: مدت کوتاهی است که دادگاه‌های مجازی در دانشگاه ها و مراکز علمی شکل گرفته و این اتفاق خوبی برای دانشجویان و کارآموزان حقوق و حتی وکلا است. 

وی افزود: یک وکیل اگر می‌خواهد در دادگاه دفاع درست و خوبی از موکلش کند، نباید تک بعدی باشد. هر پرونده ای که در دادگاه مطرح می شود یک صفحه شطرنج است و وکیل باید با هنر وکالتش بتواند از موکلش دفاع کند.

خرمشاهی گفت: نقطه اوج پرونده‌های وکالتی دفاع از جان و آبروی موکل است، بنابراین یک وکیل باید به تمامی پرونده مسلط باشد. شما دانشجویان در این محیط یاد می‌گیرید، پیگیر باشید، محقق باشید و تلاش کنید، مسلط به قوانین باشید تا بتوانید از موکل‌تان دفاع کنید.

وی خاطرنشان کرد: تنها با کتاب خواندن نمی‌توان وکیل خوبی بود. شما باید در دادگاه‌ها شرکت کنید و کسب تجربه کنید، وکیل باید از هرگونه شائبه مبرا باشد، تا بتواند با شجاعت از موکلش در دادگاه دفاع کند. 

عبدالصمد خرمشاهی وکیل پایه یک دادگستری در پایان نسبت به برگزاری چنین رویدادی ابراز خرسندی کرد و افزود: امیدوارم این قبیل همایش‌ها و رویدادها با ابعاد و سوژه‌های مختلف برگزار شود تا وکلا به تناسب آن سوژه‌ها بتواند قوانین مرتبط را مطالعه کرده، تحقیق کنند و مسلط شوند و برای دانشجویان و وکلای جوان اینجا پایگاهی برای کسب تجربه و یادگیری است.

وی تاکیدکرد: دانشجوی حقوق از زمانی که وارد این رشته می‌شود باید بخواند، تحقیق کند و تجربه آموزی کرده و با صداقت و درستی کار کند تا در دفاع و دادگاه نیز بتواند موفق باشد.

یک وکیل باید به پرونده موکلش تسلط کامل داشته باشد 

در ادامه این مراسم دکتر محمدرضا بیگدلی، عصب‌شناس و عضو هیات‌علمی دانشگاه شهید بهشتی به تشریح مسائل مغزی و تاثیر آن بر قتل عمدی و غیر عمد و دعوای پزشکی پرداخت.

وی با اشاره به نکاتی که مربوط به دعاوی پزشکی، مسائل مغزی و انواع بیماری‌های مرتبط با مغز و احتمال وقوع جرم در افراد وجود دارد، گفت: آنچه که از نظر جرم شناسی اهمیت دارد، اراده و وسوسه است و باید در دفاع‌مان این مورد را بشناسیم که وسوسه در انسان همیشه وجود دارد. بنابراین حالات فرد در زمان ابتلا به جرم اهمیت دارد.

بیگدلی خاطرنشان کرد: یک وکیل باید به پرونده موکلش تسلط کامل داشته باشد و همه جوانب را در نظر بگیرد.

امیدواریم بتوانیم استعدادهای ناب در این حوزه را شناسایی کنیم

دکتر محمد آذین دبیر علمی این همایش در خصوص نحوه برگزاری آن عنوان کرد: ۳۳ تیم در این موت کورت ثبت نام کرده‌اند که بعد از گذراندن مراحل اولیه، ۲۷ تیم به مرحله شفاهی راه پیدا کردند. در این همایش نیز ۹ اجرا داشتیم که گروه ها به رقابت پرداختند و در نهایت از هرگروه سه تیم متشکل از تیم دادستانی، وکلای پزشکی و وکلای پرستار انتخاب شدند. همچنین چهار قاضی که همگی از اساتید حقوق جزا و پزشکی هستند، وظیفه ارزیابی را برعهده داشتند.

وی تاکید کرد: تیم‌ها براساس قرعه کشی رو به روی هم قرارگرفته‌اند. نکته قابل توجه این است که رقابت هر تیم با تیم‌هایی است که در اجرا های دیگر همان نقش را برعهده داشتند.

دبیر علمی نخستین رقابت ملی موت کورت (دادگاه مجازی) با محوریت دعاوی پزشکی گفت: امیدوارم برگزاری چنین رویدادی کمک کند تا دانشجویان حقوق با فضای واقعی دادگاه بیشتر آشنا شده و فرصت این را داشته باشند که توانمندی‌هایشان را محک بزنند و بتوانیم استعدادهای ناب در این حوزه را در کشور شناسایی کرده و بهره مند شویم.

اسامی گروه‌های منتخب موت کورت به شرح زیر است:

گروه اول وکلای دادستان: نیما عبدی علی آباد (موترها : نیما عبدی و صدیقه پیرصاحبدل/ ریسرچر: محسن محمدی( از دانشگاه شاهد

گروه دوم وکلای دادستان: فائزه گنجی (موترها: پریسا گویلی و ام البنین احمدپور/ ریسرچر: فائزه گنجی) از دانشگاه آزاد سنندج

گروه سوم وکلای دادستان: مهرداد اعتماد (موترها: مهرداد اعتماد قراملکی و امیرحسین اله قلیلو/ ریسرچر: پیمان ودیعی) از دانشگاه تبریز

گروه اول وکلای پزشک: زهرا هدایتی (موترها: زهرا هدایتی و سیدمصطفی حسینی/ریسرچر: کیمیا موحد ابطحی) از دانشگاه مازندران/دانشگاه شهید بهشتی

گروه دوم وکلای پزشک: بهاره مختاری(موترها: بهاره مختاری و نوید قربانی/ ریسرچر: علی نظری حقیقی) از دانشگاه تهران/ دانشگاه علامه طباطبایی/ دانشگاه شهید بهشتی

گروه سوم وکلای پزشک: فاطمه عبدی (موتر: سالار شهبازی، شایان محبی / ریسرچر: فاطمه عبدی) دانشگاه تهران-مرکز/ دانشگاه پیام نور. دانشگاه آزاد تهران-جنوب

گروه اول وکلای پرستار: مهدی طغیانی (موترها: مهدی طغیانی و علی زینالی/ ریسرچر: محمد علی دامغانی) دانشگاه علم و فرهنگ/دانشگاه عدالت/ دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات

گروه دوم وکلای پرستار: محمد امین ذوالفقاریان (موترها: محمدامین ذوالفقاریان و محمدمهدی نظری/ ریسرچر: آوا صالحی) از دانشگاه علم و فرهنگ/ دانشگاه علامه طباطبایی

گروه سوم وکلای پرستار: مرضیه هنرور (موترها: مرضیه هنرور و پریناز ممیز/ ریسرچر: مریم شعبانیان) از دانشگاه آزاد شیراز‌‌ / دانشگاه سراسری میبد/ دانشگاه علم و فرهنگ

همچنین در پایان از پژوهشگر برتر کیمیا موحدابطحی و اجرا کننده (موتر) برتر نیز فاضل مرتضوی تقدیر شد.

گفتنی است، قرار است این رویداد هر ساله با تمرکز بر یکی از پرونده های دعاوی پزشکی، سطح علمی، قدرت تحلیل و تبحر حقوق خواندگان را در ایفای نقش در محاکم به چالش بکشد.